Senast uppdatera: 2025-05-01
1. Inledning
1.1 Den 25 maj 2018 trädde den allmänna dataskyddsförordningen (EU) 2016/279, ”GDPR”, i kraft. Förordningen syftar till att skydda fysiska personers grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Engelstrand Advokatbyrå AB (”Engelstrand”) värnar om din personliga integritet och det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.
1.2 I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi, i egenskap av personuppgiftsansvarig, behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen. Vi anger vilka personuppgifter vi behandlar, grunden för behandlingen samt hur du kan få tillgång till dina uppgifter och framföra synpunkter.
2. Vilka personuppgifter vi behandlar, ändamål och rättslig grund
2.1 Klienter, motparter och andra berörda personer
Engelstrand behandlar personuppgifter för att kunna hantera uppdrag, genomföra jävs- och penningtvättskontroller, samt fakturera för våra tjänster.
Personuppgifter: Namn, kontaktuppgifter, personnummer (vid behov), befattning, samt känsliga uppgifter om det är nödvändigt för uppdragets genomförande.
Ändamål: För att kunna administrera uppdraget, följa lagkrav och säkerställa klientens rättigheter.
Laglig grund: Fullgörande av avtal eller rättslig förpliktelse samt berättigat intresse (vid affärsrelationer med juridiska personer och marknadsföring).
2.3 Leverantörer och affärskontakter
Vi behandlar uppgifter om dig som representant för en organisation vi har affärsrelation med.
Personuppgifter: Namn, kontaktuppgifter, roll i företaget/organisationen.
Ändamål: Kommunikation, administration, leverans och juridisk dokumentation.
Laglig grund: Fullgörande av avtal samt rättslig förpliktelse och berättigat intresse.
2.4 Arbetssökande
Personuppgifter behandlas under rekryteringsprocesser.
Personuppgifter: Namn, kontaktuppgifter, CV, personligt brev.
Ändamål: För att kunna hantera ansökningar.
Laglig grund: Berättigat intresse.
2.5 Kontakt via hemsidan eller seminarier
När du kontaktar oss via formulär, e-post eller anmäler dig till seminarier.
Personuppgifter: Namn, titel, kontaktuppgifter, IP-adress.
Ändamål: Kommunikation, kursadministration, SPAM-skydd.
Laglig grund: Berättigat intresse.
3. Varifrån samlar vi in dina uppgifter?
Från dig själv, ditt företag, offentliga register eller samarbetspartners.
4. Vem delar vi dina uppgifter med?
Vi delar uppgifter med betrodda leverantörer (ex. för webbsida, bokföring), samt vid behov med juridiska rådgivare, domstolar och myndigheter. Personuppgiftsbiträdesavtal säkerställer korrekt hantering.
5. Cookies
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår hemsida. Dessa kan vara nödvändiga eller användas för analys och marknadsföring. Du kan läsa mer i vår cookiepolicy eller kontakta oss vid frågor.
6. Överföring till tredje land
Vi behandlar personuppgifter inom EU/EES. Vid användning av t.ex. Microsofts molntjänster säkerställs skydd genom avtal.
7. Hur länge sparar vi uppgifter?
Vi sparar inte personuppgifter längre än nödvändigt. Vissa uppgifter, enligt god advokatsed, sparas i upp till 10 år. Andra enligt lag, t.ex. bokföringslagen.
8. Säkerhet
Vi har vidtagit tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina uppgifter från obehörig åtkomst.
9. Dina rättigheter
Du har rätt att:
10. Kontaktuppgifter
Har du frågor om vår hantering av personuppgifter, kontakta:
Personuppgiftsansvarig: Engelstrand Advokatbyrå AB
Organisationsnummer: 559117 – 9634
Adress: Birger Jarlsgatan 2, plan 5, 114 34 Stockholm
Växel: 08 – 35 40 60
Direkt: 0703 – 80 35 11
E-post: info@advokatengelstrand.se
Org.nr: 559117 – 9634
Bankgiro: 531 – 1626
Klientmedelskonto: 8242-0, 03930356-5
Innehar F-skattsedel
Stockholm
Birger Jarlsgatan 2, plan 5
114 34 Stockholm
Hallstahammar
Hans von Kantzows väg 50
734 40 Hallstahammar
Uppsala
Bangårdsgatan 13
753 20 Uppsala
Norrtälje
Tibeliusgatan 2
761 50 Norrtälje
I vissa fall kan tvister avseende våra tjänster avgöras av Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd.
Här hittar du deras hemsida;
Konsumenttvistnämnden